Inschrijven voor Nieuwsbrief




U bevindt zich hier: Home / Voortgang
                         
Contact
  Logboek

12-12-2014

Ondertussen.
Ondertussen wordt ook nog druk aan de mast verder gewerkt. Zowel de mast als de giek is in elkaar gelijmd, en momenteel wordt de mast met de hand in de vorm geschaafd. Daar zin helaas nog geen foto's van beschikbaar, maar deze volgen binnekort.
                                                                                

10-12-2014
Thermische ruimte af.
In deze ruimte zullen we het glasvezel op de boot gaan plaatsen. Het moet namelijk rond de 20 graden zijn om de epoxy goed te kunnen verwerken.
                                                                                 

5-12-2014
Binnenkant in de epoxy.
Na het opschuren van ieder hoekje konden alle fillets en de volledige epoxy laag er op.
                                                                   

28-11-2014

Beginnen aan de laatste fillets.
Om de boot nog wat meer stevigheid te geven, zetten we langs de stringers ook nog fillets. Dit is het laatste proces voordat de hele boot aan de binnenkant nog 2 lagen epoxy krijgt.
                                                     

26-11-2014

Voorbereiden test gedeelte voor glasvezel.
Wegens dat we het glasvezel op de boot zo veel mogelijk doorzichtig willen hebben, gaan we ons teststuk voorbereiden om deze met glasvezel te bedekken. Zo kunnen wij zien welke techniek het beste is, en wat we beter wel en niet kunnen doen. Hierbij worden we geholpen door Dick Gilles van Dick Gilles Jachtbouw.
                                                                         

25-11-2014

Bouw van de mast begonnen!
De bouw van onze houten mast is begonnen! Deze zal gemaakt worden van origon pine. Uiteraard kunnen wij dit niet alleen, en mogen wij gebruik maken van de expertise van de mastenmakers van Ventis in Enhuizen.
Voor meer informatie over hun masten: www.braskermasten.nl


21-11-2014

Opmeten stringers voor in bouwpakket.
Het opmeten van de stringers is nodig om deze de volgende keer al van te voren uit het spant te frezen. Dit was een erg lastige klus wegens dat er eigenlijk al van alles voor zit, (fillets en de huid), maar het is uiteindelijk gelukt. Alles staat nu netjes in de computer tekening.
                                                                         

14-11-2014

Schuurpapier ophalen bij nieuwe sponsor.
Terwijl Chris met de fillets bezig was, ging Robin naar Zoetermeer om daar speciaal schuurpapier op te halen bij onze nieuwe sponsor "Bijlard".
                                                                         

14-11-2014

Alle fillets langs de spanten er in.
Even de laatste stukken van de binnenkant afschuren, en toen konden de fillets langs de spanten er achter elkaar in.
De fillets langs de stringers moeten nog even wachten, deze moeten namelijk nog nagemeten worden voor het aanpassen van de tekening. Al met al, een mooi, maar vooral stevig resulaat.
                                                                         

7-11-2014

Het einde van de Hout Pro+
Na 4 geweldig mooie dagen op de beurs, moesten we alles weer inladen.
We hebben de boot weer heel zorgvuldig ingepakt. Dit omdat deze nog niet af is en daardoor de kans op beschadigingen groter is. Gelukkig is alles goed verlopen.

Graag willen we ook de mensen van "Arbeid Adelt" (ons verblijf tijdens de beurs) bedanken voor hun gastvrijheid.
Dit is echt een geweldige accomodatie om te verblijven. Kijk ook eens op hun website: www.arbeidadelt.nl
                                                  

4-11-2014

Op de Hout Pro+ beurs
We hebben een geweldig mooie plek op de stand gekregen van het Hout en Meubileringcollege. Er is zijn veel mensen die allemaal positief zijn over ons project, dit motiveert ons steeds weer om weer door te gaan met het geweldige project.

Ook voor de video op het door Visiemotion mogelijk gemaakte beeldscherm, trok veel bekijks. Dit omdat het een goed beeld gaf van hoe de boot gebouwd is, maar vooral ook, hoe snel de boot gebouwd is.
Ook de sponsoren worden volop uitgelicht op het scherm.
                                                        

3-11-2014

De boot, klaar voor vertrek!
Even de laatste voorbereidingen een checklist gemaakt van alles wat we mee moeten meenemen en de boot goed vast gezet kunnen wij op 3 november ’14 met een gerust hart naar ’s Hertogen Bosch vertrekken.

Wij hopen u allen daar te zien!
                                                                                                    

31-10-2014

Voorbereiding voor de Hout Pro+ beurs
Altijd als we naar een beurzen gaan moeten we natuurlijk veel voorbereidingen treffen.
Zo wilde wij ook, eveneens als op de HISWA een beeldscherm met statief en led verlichting hebben. Gelukkig was het bedrijf ‘’Visiemotion’’ bereid om onze wens te verwezenlijken.

Ook hebben we een mooie boottrailer op de kop kunnen tikken.
Wel moest er nog wat werk en tijd ingestoken worden om deze geschikt te maken voor onze boot, maar dat is ons uiteindelijk gelukt met de hulp van ‘’Compri-aluminium’’, die voor ons in zeer korte tijd een prachtige lichtbalk heeft kunnen lassen, waar we ze heel erg dankbaar voor zijn!
                                           

22-10-2014

Beginnen met de binnenkant
Het omdraaien van de boot was gebeurt! Zo konden we eindelijk stappen maken met de binnen zijde van de boot. Toen we alle gedeeltes tussen de spanten van de boot opschuurt hadden konden we een aantal spanten al voor zien van de epoxy fillets, dit zijn om het zo maar te zeggen, de versteviging tussen de spanten en de huid om de lijm oppervlakte te vergroten van de spanten. Dit geeft ook meteen een mooi aangezicht qua afwerking.
                                                                                                      

4/5-10-2014
De eerste epoxylagen
Een grondige nacontrole, waarna de goed keuring van ons beide was gegeven, konden we beginnen met het ontvetten van de gehele romp van de boot met heftige, maar zeer effectieve werkende middel ‘’Solvant’’.

We hebben de boot in 2 dagen voorzien van 2 lagen epoxy en we hebben daarbij gebruik gemaakt van de chemische hechting, dit houdt in dat de we de eerste laag niet volledig hebben laten uitdrogen, maar toen het nog een beetje kleverig was de volgende laat erop hebben aangebracht, zodat we niet tussen tijds hoeven te schuren!


                                  

1-10-2014

Het gladschuren van de romp
Na heel veel uren van schuren met de hand. Konden we eindelijk beginnen met het fijnere werk. Eerst geheel met korrel 100 op de schuurplank, en daarna als maar fijner, tot we een prachtig glad resultaat hadden zo zacht als dat van een baby huidje!
                                                                                      

26-9-2014
Het bijwerken van de oneven heden
Nadat, we de gehele boot bijna geheel geschuurd hadden, kwamen er nog wat kleine oneven heden boven drijven. We hebben alle oneven heden weten op te vullen, door gebruik te maken van de epoxy impregneerhars.

Aangezien, de boot rond loopt en het erg lastig was om de oneven heden goed te kunnen  vullen zijn we er toch in geslaagd, doormiddel van doorzichtige tape hebben we een soort van kommetje kunnen creëren om de epoxy erin te gieten en uitlaten harden.

                                                                                                   

26-8-2014

De boeg
De het ronde stuk in de punt begint ook vorm te krijgen. Daarnaast worden ook de voorbereidingen getroffen voor het afwerken van de spiegel. Nog dichter bij het in de epoxy zetten van de hele boot.
Ook wordt nu definitief in een van de komende weken de houten mast voor de boot bij Ventis in Enkhuizen gebouwd.
                                                                                                      

25-8-2014

Timelapse video
Na montage van de foto's die iedere bouwdag gemaakt zijn, is het filmpje er nu eindelijk. Deze video laat zien hoe onze boot vorm krijgt in 5 minuten. Dit is natuurlijk exclusief alle voorbereidingen. Deze video is bedoeld om andere mensen anthousiast te maken vooor het bouwen van een houten boot, en dat dit niet veel tijd in beslag hoeft te nemen.

Klik hier om de video te bekijken


1-8-2014

De punt
De punt van de boot is ook heel belangerijk voordat we alles in de epoxy gaan zetten. Deze is verlijmd uit massief Red-cedar en Mahonie. Voor een mooie afwerking en voor de stevigheid wordt er later een mooie ronding in gelijmd.
Als een soort kielbalk, wordt op het midden een mahonie lat bevestigd. Deze zal de boot beter bestand maken tegen een botsing.
                                                                                                   

27-6-2014
Schuren
Na een aantal avonden schuren, begint de boot steeds meer zijn definitieve vorm te krijgen.  Het schuren is een hele zware klus, maar door begeleiding van vakmensen als Wim Koerstvelt krijg te boot een perfect strokende afwerking. De komende 2 weken zullen we het schuren af maken, en hopen we te beginnen aan de eerste epoxy laag. Ook gaan we naar Ventis in Enkhuizen om te bespreken hoe we onze houten mast gaan maken.
                                                                                      

22-5-2014/font>

Op de beurs
De afgelopen 2 dagen hebben we weer veel enthousiaste mensen gesproken op de beurs. Morgen is helaas alweer de laatste dag. Ook hebben we veel inspiratie opgedaan qua materialen en der gelijken.
    www.designdistrict.nl/
                                                                                                   

20-5-2014

Klaar voor de beurs
Vandaag hebben we de HMC stand ingericht op de de "Design District" beurs in Zaandam op het terrein
van Taets (Hembrug) Wij zijn er weer klaar voor. Komt u ook op 21, 22 of 23 Mei?
    www.designdistrict.nl/
                                                                                                   

19-5-2014

De laatste loodjes voor de beurs
Om er op de beurs wat beter uit te zien, hebben we tot snachts doorgewerkt om de helft van de boot mooi af te werken. Zo kan iedereen zien hoe het wordt, en daarnaast is het ook steviger voor tijdens het vervoer.
                                                                                                   

16-5-2014

De afwerking van de binnenkant
Om de boot sterker te maken, stoppen we fillits, (gemaakt van epoxy), in hoeken. Daarnaast zijn we begonnen met het schuren van de binnenkant om een goede ondergrond te creëren voor de epoxy hars die aan de binnenkant komt.
                                                                                

15-5-2014

De boot omgedraaid
Nu de boot omgedraaid is, moest er een goed ondersteunende bok komen waar de boot rechtop op kan komen te staan. Deze hebben we wit geschilderd voor de beurs in zaandam.
                                                                                                   

13-5-2014

De boot is dicht!
Na de tegenslag van ongeluk van een van ons, zijn we weer vol op bezig met het verder bouwen van de boot.
Dit heeft nu geresulteerd in het dichtmaken van de onderkant van de boot. De dag daarna hebben we de zwaardkast uitgefreesd waardoor er een prachtige zwaardkast te voorschijn kwam. Dit is toch wel een mijlpaal binnen ons project.
                                                                                

27-03-2014

Carrières aan zee
Op 27 maart was in denhelder de "Carrières aan zee" beurs in Den Helder. Ook hier was de bedoeling dat we verder zouden werken aan onze boot, wegens dat 1 van ons een ongeluk heeft gehad, is dat helaas niet gelukt.
Wel hebben we veel plezier gehad om op deze beurs te staan, en ook weer veel enthousiaste mensen gesproken. 
                                                                                        

 
25-03-2014

Bijna dicht
In 4/5 dagen tijd hebben we de boot bijna dicht gekregen. Dit was geweldig om te zien. De bedoeling was dat we deze 26 maart helemaal dicht zouden maken, maar dat ging helaas niet door wegens dat 1 van ons een ongeluk heeft gehad waardoor we momenteel niet meer aan de boot verder kunnen werken. Wij hopen over 6 weken de bouw te kunnen hervatten.
                                           
 
18-03-2014

Onze vorderingen
Na een geslaagd HISWA-avontuur hebben we de boot op een trailer naar een werkplaats gereden.
Daar zijn we begonnen met het stellen van de boot en zijn we weer veder gegaan met de huidlatten op de boot te bevestigen. Alle latten worden zorgvuldig op kleur gesorteerd voor een evenwichtig eindresultaat.
                                                                             
 
10-03-2014

Opruimen Hiswa stand
Na vijf geweldige beursdagen moesten we helaas alles weer opruimen.
De hele boot is getransporteerd naar een werkplaats, waar deze verder afgemaakt zal worden.
Graag willen we iedereen bedanken die ervoor gezorgd heeft dat we hier op de Hiswa mochten staan.
                                           
 



9-03-2014

Laatste dag  van de Hiswa 2014
Op de 5e en laatste dag, zijn we nog flink opgeschoten met het opbouwen van de huid. Ook hebben we de gister verlijmde blokken Red-Cedar met de hand en een strooklat, volledig in vorm geschaafd.
We zijn helaas niet zo ver gekomen als gehoopt met het opbouwen van de huid, maar we hebben alsnog een grote prestatie geleverd die zeer gewaardeerd werd door alle Hiswa bezoekers.
Ons doel, aandacht trekken voor zowel ons project als voor het Hout en Meubileringscollege in Amsterdam is gelukt! 
                        
 


8-03-2014

Dag 4 van de Hiswa
Op de vierde dag wordt duidelijk dat we de boot niet meer tijdens de Hiswa om kunnen draaien.
We willen toch voor de perfectie gaan boven snelheid. Deze dag hebben we weer een heel aantal huidlatten op de boot gelijmd. Ook hebben we de punt van de boot verstevigt met twee verlijmde blokken massief Red-Cedar.
Hier kunnen we de laatste latten naar de onderkant van de boot toe vast lijmen.
                        
 


7-03-2014

Dag 3 van de Hiswa
Op de derde dag van de Hiswa hebben we de eerste huidlatten gemonteerd. Dit is de kroon op het werk van de afgelopen dagen op de Hiswa. Aan beide kanten bouwen we de latten gelijk op, waardoor de boot niet krom gaat trekken. Op het einde van de dag zaten er 18 huidlatten op.
                                                         
 


6-03-2014
Dag 2 van de Hiswa
Op de tweede dag hebben we de eerste latten op de boot gelijmd. Deze waren zeer lastig te buigen.
Daarna hebben we de eerste  stringers op de boot gemonteerd. Ook hebben we grote delen geimpregneerd met epoxy hars van BAC Amsterdam om de boot water afdichtend te maken.
                                                                            

 


5-03-2014
Een geslaagde eerste bouwdag op de Hiswa
Op de eerste dag hebben we de kiel en het bouwbed opgesteld, de kiel en de spanten voorgestreken met impregneerhars daarna de epoxy-lijm aangebracht om vervolgens alle losse spanten met de kiel te kunnen verlijmen. Tijdens de werkzaamheden hebben we veel enthousiaste reacties gekregen van HISWA bezoekers en exposanten. We liggen op schema en kunnen daarom spreken van een geslaagde eerste dag!
     

 


20-02-2014
Maken van midzaadhout en opstellen van de spanten
Als aller eerst zij we begonnen met de versteviginen aan te brengen op de kiel op de plek waar de mast komt te staan. Daarna zijn we begonnen met het maken van het knietje aan de achterkant van teakhout wat later aan de spiegel vast gezet zal worden. De zwaardkast hebben we ook meteen kunnen verlijmen. Nu alles verlijmd is, hebben we de spanten tussen de kiel opgesteld, dit alles is goed verlopen.
                                                                            


 


19-02-2014
Een dag vol leveringen
De dag begon met de levering door de Amsterdamsche Fijnhouthandel van het Red-Cedar. Deze hebben we voor een groot deel direct kunnen zagen in de machinale ruimte van de school.
Hierna zijn we naar Bouwmeester Advanced Composites in Amsterdam gegaan om de benodigde epoxy's (lijm) en de daarbij horende accessoires te halen.
Toen we terug op school waren zijn de lijmtangen die door BHV - 4 - You gesponsord zijn aangekomen. Hier hebben we gelijk gebruik van gemaakt doormiddel van het lijmen van onderdelen voor het midzaadhout.
We hebben de dag afgesloten met het in de glasvezel zetten van de zwaardkast, omdat we het midzaadhout morgen in elkaar willen gaan lijmen.
                                                                            
                                                                            


 


13-02-2014
Afmaken van het bouwbed
Nu alle frames met elkaar waren verbonden konden we beginnen met het schuine gedeelte aan de vookant van het bouwbed om daarna de middenlat waar de kiel op komt te rusten. De middenlat moet heel accuraat in het bouwbed worden gemonteerd omdat vanuit hier de hele boot uitgestrookt zal worden.
                                                                            

 


6-02-2014
Beginnen aan het bouwbed
We hadden even eens als dag bouwdag 1, van te voren al een dag planning gemaakt, zodat we beide exact wisten wat er moest gebeuren. We zijn als eerste begonnen met het uitzoeken en op volgorde leggen van het bouwbed, nadat we alles juist hadden gepositioneerd en gemarkeerd, hebben we ons bezig gehouden met het in elkaar zetten van de vier hoofd frames, zoals op afbeelding 2 en 3 te zien zijn. Als allerlaatste hebben wij alle losse onderdelen aan elkaar verbonden om u en ons zelf een beeld te geven.
                                                         
 

5-02-2014
De eerste bouwdag
Onze eerste bouwdag verliep vrij soepel. We zijn de dag begonnen met het maken van een dag planning. Als aller eerst hebben wij de spanten  op volgorde uit gesorteerd. Daarna hebben we onze 1:1 tekening erbij gepakt om nog een aantal spanten te controleren.

Ons midsaadhout bestaat uit twee delen.  Doormiddel van lijmtangen hebben we de verschillende delen aan elkaar geklemd. De spanten hebben we daarna in het midsaathout bevestigen. Dit vonden wij erg leuk om te doen aangezien we nu toch een redelijk beeld kregen van de volwaardige lengte en breedte van de boot.

                        
 


30-01-2014

Frezen van spanten en wegbrengen
Nadat, we ons bezig hebben gehouden met het ophalen en inladen van de materialen hadden wij de volgende dag een afspraak gemaakt met ‘’Pi modelling’’ dit bedrijf beschikt over een CNC frees, dit is een computergestuurde frees, waarmee we onze spanten hebben laten uit frezen.
Eenmaal uitgefreesd ging wij op weg naar onze school om vervolgens daar al onze materialen uit te stallen op de toe gewezen plaats waar wij alle onze verzamelde onderdelen in elkaar kunnen gaan zetten.
                                    
                                    
 

29-01-2014
Ophalen materialen
We hebben ons op deze dag bezig gehouden met het ophalen van het balkhout voor het bouwbed bij de houthandel, dit werd medemogelijk gemaakt door ‘’Capaz Interieurs’’ eveneens hebben wij onze Bruynzeel multiplex platen opgehaald bij ‘’jachtbouw Vels’’, nadat we al ons materiaal bij elkaar hadden verzamelt, zijn we later op de middag naar de werkplaats van ‘’Gilles botenbouw’’ gegaan om het balkhout te verzagen, zodat we het op school alles prefab in elkaar kunnen zetten.  
                                                                                        

 


27-01-2014
Realisatie website
Nu het project vorm begint te krijgen hebben we ook een website gebouwd waarop de sponsoren goed te zien zijn, maar vooral een plek gecreëerd waarmee iedereen op de hoogte gehouden kan worden van dit project.
Ook staat er goed te lezen waarom we dit project doen, met een stukje geschiedenis erbij.
 
 

12-1-2014
Het maken van de stuklijsten
Als we het hebben over de stuklijsten hebben, dan heb we het vooral over de kostenberekening, materiaalstaat, gereedschap lijst, maar ook de indeling van de spanten op de platen voor het CNC uitfrezen.
Hiermee kunnen we een voor en na calculatie maken, om te bekijken of we alles goed berekend hebben.

                                                                                                           
 

2-1-2014
Het digitaliseren van het bouwbed
Nadat de gehele boot gedigitaliseerd was, konden we beginnen aan het bouwframe waar de boot op gebouwd zal gaan worden. Na een aantal constructieve schetsen konden we het vrij makkelijk verwerken op het computerprogramma ‘’Ironcad’’, daar hebben we het, zowel in 2D, als in 3D getekend.
                                                                                                           
 


16-12-2013
Financiering van de boot  
Wij als leerlingen hebben weleens waar de opdracht gekregen om onze eigen boot te gaan bouwen op het HMC, maar de kosten van de materialen worden niet door de school vergoed.
Vandaar, dat we het over een andere boeg hebben gegooid.
Toen wij te horen kregen, dat wij op de HISWA staan. Dit is niet alleen promotie voor ons zelf, maar ook voor bedrijven. Wij zijn lang meerdere bedrijven langs geweest om ons project te presenten, daaruit bleek dat verschillende bedrijven er wel interesse in hadden  en daadwerkelijk in de vorm diensten en van materiaal hebben gesponsord. We hebben het Teakhout opgehaald bij ‘’MARRON Jachtbouw’’ voor het maken van een ons teak dek.
Alle verdere onderdelen, werken verder uitgewerkt in de computer.


 


21-11-2013
Het Digitaliseren van de boot
Nadat we het lijnplan en de Table of Offset compleet hadden, hebben we door middel van de computer programma’s ‘Autocad’ en ‘Multi-surf’ de boot in de computer getekend. Het mooie van het Multi-surf is dat je, zowel in 2D, als in 3D kunt tekenen, waardoor we de boot van meerdere aanzichten kunnen bekijken. Nadat we het digitaal uitstroken van de boot klaar hadden, hebben we die vergeleken met ons eerder gemaakte lijnenplan op de spantenvloer, en daaruit bleek dat de uitgestrokte tekening op de computer al onze schoonheidsfoutjes  tot op de 10e millimeter nauwkeurig had gecorrigeerd.
                                                                                                     
 

07-11-2013
Het half-model
We hebben voor ons half-model de houtsoort Abachi gebruikt, omdat het een zachte houtsoort is en niet uitsplinterd. Veel Abachi wordt gebruikt voor doeleinden waar een lichte, gemakkelijk te bewerken houtsoort vereist is, en waar geen eisen aan duurzaamheid of sterkte worden gesteld. In de modelmakerij wordt het ook veel toegepast.
                                                                 

 


24-09-2013
De beginfase
We hebben ons gebogen over het realiseren van het lijnenplan. Deze hebben we met de hand getekend op de spantenvloer. Dit, omdat er geen lijnenplan beschikbaar was. In deze tijd hebben we ook nog een testmodel van de romp gemaakt om te kunnen zien of de klem- en schuurtechniek goed werken.